Polecane głośniki komputerowe 2.0 / 2.1 / 5.1

Aktualnie na rynku najpopularniejsze są systemy stereo i 5.1, z wielu względów. Dawniej standardowe głośniki 2.1 zostały wyparte przez uznawane za wierniejsze w odtwarzaniu muzyki kolumienki 2.0, z kolei osoby lubujące się w subwooferach zyskały możliwość wybierania pośród coraz bardziej taniejących systemów 5.1, które nie dość że mogły funkcjonować jako 2.1, to jeszcze wstrzeliwały się w coraz bardziej zauważane przez producentów gier i kart graficznych możliwości płynące z dźwięku dookólnego z komputera. Wbrew pozorom głośnikom nie towarzyszą tak subtelne doznania i konieczność ścisłego dopasowania do gustu słuchacza jak ma to miejsce w przypadku słuchawek. Jest to wybór łatwiejszy, ale nie oznacza to automatycznie że łatwy – bowiem w ich wypadku dochodzą takie rzeczy jak akustyka pomieszczenia, rozstaw, odległości itp. Jeśli zaczniemy rozmawiać o sprzęcie dla melomanów za grube tysiące zł, okazuje się że mamy tu jeszcze fale odbite, pochłaniacze akustyczne, czy nawet specjalnie przygotowane pomieszczenia w mieszkaniach, oddelegowane tylko i wyłącznie do odsłuchu – 4 ściany, kanapa, stolik, telewizor, amplituner, DVD i kolumny – koniec. To uzmysławia o jak wielkim wpływie akustyki miejsca przeznaczonego na odbiór dźwięku z głośników mowa. Nie ma jednak co się martwić – na takie aspekty najczęściej zwracają uwagę tylko właściciele drogich zestawów głośnikowych. Przy komputerze co prawda akustyka również istnieje, to zrozumiałe, ale nie aż do takiego stopnia, co sprowadza się najczęściej po prostu do prawidłowego ich rozłożenia w danym pomieszczeniu.

Ostatnia aktualizacja zestawienia: 3 marca 2013

Jak w ogóle czytać Polecane modele?
Zostały one uszeregowane według ilości głośników w zestawie, aby ułatwić poszukiwanie interesujących konfiguracji i dopiero w ramach każdej grupy są one posegregowane cenowo. Każdy zestaw jest opisany przez trzy parametry:

Cena - czyli uśredniony przedział cenowy danego modelu, zaokrąglony tak, aby być w miarę odpornym na koniunkturę rynkową (okresowe gwałtowne spadki i wzrosty cen),

Moc RMS - moc skuteczna, z jaką konkretne głośniki zagrają, najczęściej z jej rozłożeniem na konkretne przetworniki,

Opis - to skrócony opis cech fizycznych oraz muzycznych danego modelu głośników, sugerujący możliwości i jakiego typu oczekiwania jest w stanie zaspokoić.

Na ilustracjach głośników widoczne są zestawy oznaczeń, które pomagają wizualnie rozróżnić między sobą modele o różnych konfiguracjach lub wyposażeniu:

Ilość głośników w zestawie - mówi o ilości głośników satelitarnych i basowych zawartych w opisywanym zestawie: stereo, dwie satelity + subwoofer czy może pełen zestaw wielokanałowy z subwooferem. Wyjaśnienie różnic między nimi znajduje się w dalszej części artykułu.

Wymagane źródło lub wzmacniacz - jeśli pojawi się tego typu oznaczenie, głośniki wymagać będą podpięcia pod dobrej jakości kartę dźwiękową lub ewentualnie DACa z wyjściem liniowym jack / RCA / Coaxial, inaczej dźwięk może być zafałszowany i bardzo niskiej jakości. W skrajnych sytuacjach może być potrzebny normalny wzmacniacz lub amplituner, aby głośniki dało się uruchomić, jednakże tyczy się to tylko zestawów nieprzeznaczonych do użytkowania bezpośrednio ze zwykłym komputerem.

Cechy wyróżniające - ostanie z oznaczeń mówi o wyróżnikach cechujących dane głośniki na tle innych, np. wbudowane efekty i korektory dźwiękowe, pilot bezprzewodowy, wyjście słuchawkowe, czy też panel lub konsola regulująca na kablu.

Którą konfigurację wybrać? Która będzie dla mnie najlepsza?
To zależy od wielu rzeczy.

1) przede wszystkim zależy od tego do czego chce się używać danych głośników:

2.0 – ten system jest najlepszy w przypadku odsłuchu muzyki. Nie kruszy ścian basem, więc osoby uprzykrzające życie innym będą zawiedzione, jednak to właśnie w tym wypadku można mówić o największej wierności dźwięku. W przypadku kolumn 2.0 lepszej jakości, odpowiednie rozstawienie może wykreować naprawdę dobrą scenę akustyczną.

2.1 – niegdyś popularne systemy, teraz przeżywają zapad i rzadko są wybierane przez świadomych użytkowników. Jeśli nie zależy komuś na systemie dookólnym i szuka zestawu pod filmy, gry oraz muzykę mocno operującą na basie – tego typu urządzenia powinny znaleźć się jako pierwsze w kręgu jego zainteresowań.

5.1 – bardzo obecnie popularne systemy głośnikowe, przeznaczone głównie do gier i filmów, ale można je szeroko adaptować do celów muzycznych – zwłaszcza, jeśli mowa o bardzo często wybieranych Geniusach na bazie płyt MDF. Jest to świetny wybór do przestrzennej muzyki z gatunku ambientu i lekkiej elektroniki, ale najczęściej kupowane są do kreowania wrażeń jak z kina w filmach i grach. Prawidłowy rozstaw głośników jest kluczowy do ich poprawnego funkcjonowania w zakresie kierunkowania dźwięku.

Istnieje także zestaw łączący cechy 5.1 i 2.0, mianowicie 4.0 (ewentualnie 5.0), jednakże nie jest on spotykany w ramach głośników komputerowych, toteż nie ma sensu zawracać sobie nim głowy.

Wiele osób mylnie sądzi, że głośniki 2.1 są rozwinięciem 2.0. Nie jest to do końca prawda – osobna tuba basowa całkowicie zmienia charakterystykę reprodukowanego dźwięku, ujmując satelitom a skupiając na sobie całość generowanego zakresu niskich częstotliwości. Bardziej akuratne to stwierdzenie byłoby przy 2.1 i 5.1, jednakże tutaj także nie jest to do końca aż tak oczywiste, bowiem zestaw 2.1 o wiele łatwiej jest wysterować i przede wszystkim – rozstawić, aniżeli sprzęt typowo surround. Mniejszy wpływ ma także zachowanie się fali akustycznej w oparciu o pomieszczenie.

Wracając do podziału na 2.0 / 2.1 / 5.1 – umownie można przyjąć że w zakresie priorytetów jakie chce się osiągnąć kupując dany zestaw głośnikowy przeważają cechy wyszczególnione na poniższym drogowskazie:

W wielkim więc skrócie: szukasz najlepszego balansu i wierności reprodukowanego dźwięku – wybierz 2.0. Szukasz mocniejszego basu – wybierz 2.1 aby mieć osobną tubę basową która Ci to zapewni. Szukasz tego samego, co w 2.1, ale zależy Ci na maksymalnej przestrzenności – wybierz 5.1.

2) kolejną zależnością jest miejsce, jakie posiada się na głośniki, a nawet pomieszczenie, jednym słowem – akustyka. To również może wymusić na kupującym ograniczenie się np. do małych głośników 2.0 mimo, że chciał kupić duże, niemal podłogowe stereo (np. Solo 7C) lub zestaw 5.1 (np. drogie Logitechy Z-906). Rozstaw i akustyka to bardzo ważne aspekty które powodują, że nawet najlepsze głośniki mogą grać co najmniej „dziwnie”, jeśli są źle rozłożone. Bardzo obszernie poruszyłem też tematykę akustyki w artykule Podstawy akustyki i rozmieszczania głośników

3) wreszcie, po trzecie, zależy to od posiadanego sprzętu. Raczej pod zewnętrzną kartę laptopową czy też leciwą i taniutką kartę z rodziny Audigy EAX nikt nie będzie chciał nabyć głośników 5.1, ponieważ nie dość, że nie byłoby to w najmniejszym stopniu opłacalne, to mogłoby się okazać że jednak coś nie działa tak jak trzeba lub po prostu danych głośników nie da się podłączyć, ponieważ karta nie ma aż tylu gniazd, lub ma, ale zupełnie innego typu.

Czy na pewno drewno to drewno a plastik to plastik?
Na chyba wszystkich aukcjach dot. głośników, głównie Geniusa, podawane są informacje że głośniki te są „drewniane”. Jest to wierutne kłamstwo i czysta nieprawda. Tylko okleina przypomina w nich drewno, ale sama konstrukcja opiera się o płytę MDF, która jest materiałem drzewopochodnym i jak wiadomo ma zupełnie inne właściwości akustyczne niż drewno. Tak samo można napisać w przypadku głośników 5.1 – ogromna ilość modeli, mimo plastikowych satelit, ma subwoofery również oparte o płytę MDF, co jednak w połączeniu z dobrej jakości przetwornikami generuje głęboki, mocny i pełny bass (np. stare i nieprodukowane już Creative G500).

Co się bardziej opłaca brać najpierw? Kartę czy głośniki / słuchawki?
Powtórzę z Polecanych kart dźwiękowych: to zależy od posiadanego obecnie sprzętu, tak samo karty jak i głośników czy słuchawek. Kupno mocno kontrastowych elementów metodą „dwóch kroków”, czyli np. słuchawek za 550zł lub karty za 450zł, będzie się wiązało z ograniczeniami tak czy inaczej. Kupując super słuchawki czy też głośniki, ale podłączając je pod byle co, dźwięk będzie taki sam, jak owe „byle co” – byle jaki. Z drugiej strony zakup dźwiękówki pozwoli na uzyskanie świetnego brzmienia na wyjściu, jednakże odsłuch na tandetnych głośniczkach za 30zł z pierwszego lepszego sklepu komputerowego, skutecznie będzie przypominał o tym, że zakup w tym momencie jest nieefektywny i karta nie została wykorzystana w choćby 1% swoich możliwości.

Zestawienie oryginalnie powstało przy współpracy z użytkownikiem Vol – byłym moderatorem działu audio na forumpc.pl, któremu serdecznie dziękuję za poświęcony wtedy czas przy jego tworzeniu i uzupełnieniach.

W polecanych zestawach głośnikowych największy nacisk kładziony jest na współczynniki opłacalności a nie na bezwzględną różnorodność i wskazywanie po prostu najlepszych modeli u wszystkich producentów obecnych na rynku i w sklepach. Dlatego niektórych popularnych modeli może w zestawieniu brakować. Jeśli mimo wszystko nadal nie znalazłeś sprzętu dla siebie, lub chcesz dokupić do głośników słuchawki albo kartę dźwiękową, sprawdź również inne artykuły z serii Polecane:
Polecane słuchawki nauszne muzyczne
Polecane słuchawki nauszne dla graczy
Polecane słuchawki przenośne
Polecane karty dźwiękowe

Genius SP-HF360A

Cena: ok. 80zł

Moc RMS: 2x5W

Opis:
Bardzo popularne głośniki, wykonane z płyty MDF, dzięki czemu w tej cenie jest to jeden z opłacalniejszych wyborów ponad kiepskimi, plastikowymi konstrukcjami konkurencji. Dźwięk, jak na tę półkę cenową, jest zadowalający, mimo ich relatywnie niskiej mocy. Regulacja barwy oraz pokrętło głośności wraz z gniazdem liniowym znajdują się na przednim panelu jednej z kolumienek. Sprawdzą się przede wszystkim jako tanie ale estetyczne głośniczki biurkowe dla mało wymagających, ale ceniących sobie zachowanie podstawowych właściwości akustycznych.

Genius SP-HF500A

Cena: ok. 95zł

Moc RMS: 2x7W

Opis:
Również popularny, uproszczony wariant droższych 1201A. Głośniki są w zakresie kabinetów wykonane z płyty MDF, dzięki czemu w tej cenie jest to jeden z opłacalniejszych wyborów. Tak samo jak w przypadku 360A, ich dźwięk, jak na tę półkę cenową, jest zadowalający, mimo relatywnie niskiej mocy. Regulacja barwy oraz pokrętło głośności wraz z gniazdem liniowym znajdują się na przednim panelu jednej z kolumienek, ale ich sporą zaletą jest dodatkowe wyjście słuchawkowe, również na panelu przednim. Sprawdzą się przede wszystkim jako niedrogie głośniki do laptopa oraz wszędzie tam gdzie na biurku jest bardzo mało miejsca.

ModeCom MC-HF10

Cena: ok. 100zł

Moc RMS: 2x5W

Opis:
W tej cenie bardzo ciekawe i klasycznie wyglądające głośniki. Mimo małej mocy, identycznej jak najtańsze w zestawieniu Geniusy, grają bardzo poprawnie i z odpowiednią dlań szczegółowością, przede wszystkim w zakresie średnicy. Korekcja barwy pozwala na ewentualne rozjaśnienie ich brzmienia, natężenie basu również można regulować. Wszystkie pokrętła znajdują się na panelu bocznym, dlatego głośniki najlepiej sprawdzą się w roli tanich, ale estetycznych podręcznych biurkowców.

Genius SP-HF800A

Cena: ok. 120zł

Moc RMS: 2x10W

Opis:
Kolejna interesująca pozycja, która przykuwa uwagę przede wszystkim membranami z dodatkiem miedzi oraz standardowym brakiem maskownic. Dźwięk jest dosyć zrównoważony i poprawny jak na swoją cenę i jedynym problemem w ich przypadku mogą być bardzo skomplikowane sceny dźwiękowe, w których głośniczkom zdarza się nieco pogubić. Regulacja barwy oraz pokrętło głośności wraz z gniazdem liniowym znajdują się na przednim panelu jednej z kolumienek. Pozycja ta będzie dobra dla wszystkich tych, którzy lubią słuchać muzyki spokojniejszej, ale nieco głośniej niż można byłoby oczekiwać po plastikowych, konkurencyjnych produktach w tej cenie oraz nie stać ich na jakiekolwiek większe wydatki.

Genius SP-HF1800A

Cena: ok. 150-200zł

Moc RMS: 2x25W

Opis:
Głośniki te zastąpiły swego czasu popularne konstrukcje z serii 2000. Ich cechą charakterystyczną jest brak maskownic, a także 1″ tweetery i podwójne 4″ membrany szerokotonowe, generujące bardziej spójną falę akustyczną o czytelnej górze, bezpośredniej średnicy oraz stonowanym dole. Z tyłu znajdują się otwory bass reflex, a także włącznik sieciowy. Regulacja głośności, basu i tonów wysokich znajduje się na przednim panelu, na którym również wyprowadzone zostały wyjście słuchawkowe i wejście liniowe pod które można podłączyć np. odtwarzacz mp3 lub mikrofon, także wszystkie najważniejsze rzeczy są w tym modelu łatwo dostępne i nie trzeba się gimnastykować, aby coś ustawić. Warto wspomnieć, że model ten posiada dwa wejścia audio (2xRCA + jack stereo) umieszczone z tyłu jednej z kolumienek. Najtańsze modele powystawowe można dostać już za ok. 150zł.

ModeCom MC-HF32

Cena: ok. 180-220zł

Moc RMS: 2x16W

Opis:
Głośniki te są mocniejszą wersją modelu HF-24. To wszechstronne i wyważone kolumienki, wyposażone w 4″ membrany szerokotonowe oraz 1″ tweetery, oferujące w tej cenie dobry jakościowo dźwięk ze zbalansowanym basem i brakiem większych ubytków w średnicy, charakterystycznym chociażby dla identycznych cenowo konstrukcji 2.1 z tego segmentu. Regulacja odbywa się podobnie jak w starszych kolumienkach 2.0 Geniusa – na bocznym panelu. Cały czas w zakresie głośników 2.0 do 200-220zł mają bardzo dobry stosunek ceny do możliwości, są też łatwo dostępne. Generalnie za tą kwotę można dostać Geniusy SP-HF1800A, jednakże opisywany model Modecoma jest od nich słabszy, ale ciekawszy i lepiej brzmiący, bardziej wyważony. Warto zastanowić się również nad dołożeniem paru groszy do modelu HF-40.

 

ModeCom MC-HF60

Cena: ok. 375-400zł

Moc RMS: 2x30W

Opis:
Głośniki te są opcją sporo lepszą, niż cokolwiek innego w tym przedziale cenowym, jak i naturalnie poniżej niego. Od Microlabów będą lepiej wykonane, od Geniusów będą sporo mniej awaryjne, a ponad wszystko zaprezentują bardzo zrównoważone i nieco podkreślone na linii basowej brzmienie. Regulacja odbywa się podobnie jak w starszych kolumienkach 2.0 Geniusa – na bocznym panelu. Zakup MC-HF60 będzie świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą cieszyć się dobrej jakości dźwiękiem o stosunkowo wysokiej wierności, a mimo wszystko nie stać ich na zakup Solo6C. Warto dać im też coś więcej niż zintegrowany układ dźwiękowy, aby mogły zagrać na miarę swoich możliwości.

Microlab Solo6C

Cena: ok. 470-490zł

Moc RMS: 2x50W

Opis:
Cały czas jest to najpopularniejszy model ML w naszym kraju, choć ich cena mocno wzrosła na przestrzeni miesięcy i niemal zrównała się z konkurencyjnymi Modecomami MC-HF100, których też warto szukać. Jak na kolumny komputerowe oferują bardzo dobrą jakość odtwarzanego dźwięku. Ekranowanie magnetyczne, odpowiednia moc i całkiem rozsądna cena składają się na pozytywny współczynnik ceny do możliwości dla tego modelu. Dużą zaletą jest pilot bezprzewodowy, zwiększający komfort korzystania z zestawu. Należy pamiętać, że głośniki mogą potrzebować dobrego źródła, aby pokazać co potrafią. W przeciwnym wypadku dźwięk może nie ukazać 100% możliwości tych głośników.

Microlab Solo7C

Cena: ok. 680-700zł

Moc RMS: 2x55W

Opis:
Solo7C to jedne z najlepszych i najmocniejszych głośników komputerowych w systemie 2.0, jakie można dostać na naszym rynku i niestety dość drogich. W kategoriach czysto komputerowych charakteryzują się naprawdę dobrą jakością odtwarzanego dźwięku, choć wymusza to posiadanie już nieco lepszej karty dźwiękowej. Dużą zaletą jest pilot bezprzewodowy, zwiększający komfort korzystania z zestawu. Pomimo faktu, że są stosunkowo duże, nie jest to w ich wypadku wada, ponieważ można je traktować jako małe kolumienki podłogowe. Należy jednak pamiętać, że w ich cenie można nabyć już używany wzmacniacz stereo + całkiem dobrej klasy używane monitory studyjne, a nawet (w przypadku posiadania już jakiegoś wzmacniacza lub końcówki mocy) nowe głośniki podstawkowe do systemów dookólnych (np. Yamaha NS-333), zatem w takich sytuacjach definitywnie warto rozważyć taki zakup zamiast Solo7C, ponieważ uzyskany w ten sposób dźwięk będzie ze wszech miar od nich lepszy.

ModeCom MC-MSF15

Cena: ok. 125-135zł

Moc RMS: 2×2,5W + 10W

Opis:
Najlepsze i najopłacalniejsze głośniki z tanich zestawów 2.1, nie pozostawiające dosłownie suchej nitki na Logitechach i Creative’ach w zakresie naturalności brzmienia, których zakup w tej cenie będzie po prostu wywaleniem pieniędzy w błoto. Rewelacyjny stosunek ceny do możliwości oraz jakości wykonania. Grają muzykalnie, ciepło i nieco ciemnawo, z naciskiem na niższą średnicę. Na uwagę zasługuje sprawnie i czysto pracujący subwoofer, co w tej cenie jest wręcz rzadkością. Regulacja odbywa się podobnie jak w starszych kolumienkach 2.0 Geniusa – na bocznym panelu.

ModeCom MC-MSF50

Cena: ok. 200zł

Moc RMS: 2x9W + 14W

Opis:
Nie trudno było zgadnąć, że i w zakresie droższych nieco zestawów 2.1 to właśnie Modecom zgarnie palmę pierwszeństwa. Przy niemal dwukrotnym zwiększeniu budżetu otrzymuje się w zamian większy, mocniejszy i bardziej zgrany zestaw muzyczny. Brzmienie wciąż ciepłe, ale sporo jaśniejsze i czytelniejsze, przez co nabiera większej dozy realizmu. Tak samo jak w przypadku mniejszego i słabszego brata, żadne zestawy 2.1 z powszechnie oferowanych modeli Logitecha i Creative’a nie mają żadnych szans w rywalizacji z tymi głośnikami. Regulacja odbywa się podobnie jak modelu MSF15 i w starszych kolumienkach 2.0 Geniusa – na bocznym panelu. Zestaw definitywnie wart rozważenia, nawet w zakresie rozwiązań stricte muzycznych.

Microlab FC-330

Cena: ok. 240-260zł

Moc RMS: 2x16W + 24W

Opis:
Generalnie jest to ten sam model co Modecom MC-2110 i poza logiem producenta niczym się nie różnią. Głośniki Microlaba to mocna alternatywa dla innych tanich zestawów 2.1, na ogół powalająca je na kolana jakością dźwięku oraz współczynnikiem ceny do możliwości. Dobra jakość dźwięku spokojnie kwalifikująca je do słuchania muzyki w tym systemie. Dodatkowe wyjście RCA pozwala na podpięcie zewnętrznego źródła dźwięku, jak np. odtwarzacza mp3.

ModeCom MC-MHF60U

Cena: ok. 300zł

Moc RMS: 2x15W + 30W

Opis:
Dobre i niedrogie głośniki 2.1, a w zasadzie wręcz jeden z najlepszych zestawów 2.1 w bardzo rozsądnej cenie, do tego deklasujący brzmieniowo droższego i coraz trudniej dostępnego Microlaba FC-530. Cechuje się bardzo uniwersalnym brzmieniem o poprawnych parametrach i dobrej przestrzenności. Zatrzaskowe gniazda kabli dają tu spore pole do popisu, umożliwiając bardzo tanio większy rozstaw satelitek w przypadku ich wymiany na dłuższe. Regulacja barwy i basu odbywa się z tyłu subwoofera, zaś głośność reguluje się przewodowym regulatorem, wyposażonym dodatkowo w gniazdo słuchawkowe. Wariant MHF60U wyposażony jest również w port USB, umożliwiającego ładowanie urządzeń pod niego podpiętych oraz wykorzystanie opcjonalnego modułu Bluetooth do komunikacji z dowolnym innym sprzętem wykorzystującym ten interfejs, zmieniając głośniki w zestaw wireless.

Genius SW-HF5.1 5050

Cena: ok. 320-400zł

Moc RMS: 5×15W + 75W

Opis:
Geniusy 5050 to bardzo dobry wybór jeśli chodzi o odsłuch muzyki w 5.1, ale mimo wszystko nie negując jednocześnie jakości albo efektowności brzmienia w grach i filmach – głównie dzięki 75-watowemu subwooferowi. Model 5050 jest tańszym i uproszczonym bratem 6000, dlatego łączy je wiele cech wizualnych. W korzystania z zestawu pomaga bezprzewodowy pilot i wyświetlacz LCD. Regulacja odbywa się w większości elektronicznie, a przyciski umieszczone zostały na przednim panelu subwoofera. Zestaw ten posiada gotowe ustawienia wbudowanego equalizera oraz efekt surround, a także możliwość selektywnego wyboru sygnału wejściowego.

Genius SW-HF5.1 6000

Cena: ok. 450-500zł

Moc RMS: 5×20W + 100W

Opis:
Mocniejszy i bardziej rozbudowany brat modeli 5100 i 5050, aktualnie najlepszy wybór jeśli chodzi o odsłuch muzyki, gry i filmy w 5.1 w cenie do 500zł. Ich największą zaletą jest całkiem duża moc i satelity z bass reflexem, pozwalające na nagłośnienie nawet sporego pomieszczenia przy pełnym i poprawnym ich rozstawie. W korzystania z zestawu pomaga bezprzewodowy pilot i podświetlany, szczegółowy wyświetlacz LCD. Regulacja odbywa się w większości elektronicznie, a przyciski i pokrętło głośności umieszczone zostały na przednim panelu subwoofera. Zestaw ten, tak samo jak model 5050, posiada gotowe ustawienia wbudowanego equalizera oraz efekt surround, a także możliwość selektywnego wyboru sygnału wejściowego. Mimo, że poradzą sobie spokojnie nawet na zintegrowanym układzie dźwiękowym, można pomyśleć dla nich o jakiejś taniej i dobrej karcie dźwiękowej.

Decyzje o ewentualnym zakupie urządzeń proponowanych w powyższym zestawieniu podejmowane są tylko i wyłącznie przez osoby kupujące, dlatego redakcja Audiofanatyk.pl nie ponosi odpowiedzialności za wynikające z tego tytułu problemy.